به گزارش قدس آنلاین، محمد مطیع، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: این همایش یک روزه با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از طراحان حوزههای طلا و جواهرات و هنرهای ایرانی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد.
وی ضمن بیان این که دنیای طراحی گسترده و بازار طلا و جواهر هر روز در حال توسعه است، ادامه داد: برگزاری ۳۵ کارگاه تخصصی هنرهای ایرانی، طراحی طلا و جواهر، مدلسازی سه بعدی و ساخت طلا و جواهرات از برنامههای این همایش است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به ظرفیت هنرهای ایرانی اشاره کرد و افزود: تلفیق طلا و جواهر با هنرهای ایرانی، بسیار سخت و پیچیده است؛ اما با ظرفیتی که ما داریم، به طور یقین در این زمینه موفق خواهیم شد.
وی یادآور شد: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها موضوع کوچکی نیست، ساختارهای بینالمللی امتیازی را به ما واگذار کردهاند؛ اما خود ما متاسفانه آن را آن طور که شایسته است نشناخته و قبول نکردهایم و از ظرفیتهای آن به خوبی بهرهمند نشدهایم. این در حالی است که اروپاییها هنر ایران و ایرانی را پذیرفتهاند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بر ضرورت همکاری و تعامل همه جانبه همه بخشها و دستاندرکاران تاکید کرد و گفت: در بازدید شورای جهانی گوهرسنگها، طراحی خلاقانه را به ما یادآور شدند که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده و این همایش نیز در این راستا برگزار شده است.
مطیع از آغاز عملیاتی اجرایی ساخت مرکز ملی گوهرسنگها در آینده نزدیک در مشهد خبرداد و افزود: به همان اندازه که ایجاد ساختمان نیازمند زمان است و اهمیت دارد، طراحی و تامین محتوای مناسب نیز زمانبر و مهم است.
مطیع هنرهای ایرانی را از جمله معماری زمینهای قابل الهام برای طراحی زیورالات عنوان کرد و گفت: بحث زیوآلات بحث ظریفی است و باتوجه بهاینکه مخاطب بانوان هستند باید ظرافت و دقت را مورد توجه قرار داد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش رشته طلا و جواهر را بهصورت آکادمیک در مشهد ایجاد کنیم.
در ادامه این همایش ملیحه سلطانی مسئول دبیرخانه دائمی شهرجهانی گوهرسنگها با اشاره به ضرورت تلفیق بین هنرهای ایرانی و طراحی طلا و جواهر اظهار کرد: ما در کنار خودمان قطبی قوی از طراحان هندسه نقوش، نگارگر و تذهیب داریم که باید از آن ها برای طراحی جواهر آلات استفاده کرد.
وی با اشاره به سرعت رشد علم اظهار کرد: مهارتهای دستی تا سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش پیدا خواهد کرد اما خلاقیت، اصالت و ابتکار جایگاه خود را همچنان خواهند داشت و ما نمیتوانیم مانع پیشرفتهای تکنولوژی شویم. بنابراین باید خلاقیت، اصلات و ابتکار را در کارها اضافه کنیم. ضمنا طراحان سنتی بهشدت قوی در اطراف خود داریم که باید با همکاری آنان خلق اثر کنیم.
دبیرمشهد شهر جهانی گوهرسنگها خطاب بهطراحان دستی، گفت: امیدواریم با همکاری طراحان سنتی و اضافه کردن نوآوری اولین گام در نوآوری و توسعه را برداریم.
همچنین نیلوفر میرشهیدی، دبیراجرایی اولین همایش نوآوری طراحی در طلا و جواهر از طریق تلفیق با هنرهای ایرانی، بیان کرد: از شهرهای اصفهان، طرقبه، گلبهار، نیشابور، سمنان، کیش، تهران، آمل، اهواز و غیره در این همایش شرکت کردهاند.
وی با بیان اینکه طراحان دستی و کارشناسان هنری شرکت کنندگان این همایش هستند، ارتباط بین کشف استعدادهای جدید، برگزار مسابقه برای ایجاد انگیزه بین گروهها، تغییر و تحول در بازار ساخت و تولید جواهرات و برگزاری نمایشگاه در مشهد، تهران و اروپا را از جمله اهداف این مراسم برشمرد.
وی یادآور شد: در این دوره محسن محمد ولی از تایلند، مدرس رسمی مدل ساز سه بعدی راینو و حمیدرضا بیگدلی طراحی مفهمومی مد از دانشگاه لندن به آموزش شرکت کنندگان میپردازند.
انتهای خبر/
نظر شما